Uusin muotitrendi ei ole kauden väri tai pakollinen tyyli: Se on kestävän muodin ja eettisten vaatteiden käsite. Tekstiiliteollisuus aiheuttaa ympäristölle tuhoa vaatteiden valmistusprosessien ja niiden hävittämisen yhteydessä syntyvän jätteen välillä, joten sekä tuotemerkit että kuluttajat ovat kiinnostuneet näiden asioiden parantamisesta.
Vaikka ei ole olemassa ”ympäristöystävällisiä vaatteita” – eli kaikilla vaatteilla on ainakin jonkinlainen kielteinen vaikutus ympäristöön – on olemassa ekologiset vaatemerkit, jotka työskentelevät ahkerasti muutosten aikaansaamiseksi.
Eri ekologiset vaatemerkit keskittyvät torjumaan erilaisia muotiteollisuuden ongelmia – jotkut vain yhtä, kun taas toiset puuttuvat useisiin. Tässä artikkelisa esittemelle parhaat ekologiset vaatemerkit, jotka käsittelevät ympäristö- ja sosiaalisia huolenaiheita.
Mitä on eettinen tai kestävä muoti?
Kun ”pikamuoti” kuvaa halvalla valmistettuja ja lyhytaikaiseen käyttöön tarkoitettuja vaatteita, ”kestävä” (tai ”eettinen”) muoti on päinvastainen ja sitä kutsutaan joskus jopa ”hitaaksi muodiksi”. Siinä otetaan huomioon tuotteen koko elinkaari – suunnittelu-, hankinta- ja tuotantoprosessista lähtien – ja tarkastellaan kaikkia ja kaikkea, mihin tuote vaikuttaa, ympäristöstä työntekijöihin ja yhteisöihin, joissa tuote tuotetaan, ja kuluttajiin, jotka ostavat sen.
Voit lukea lisää muotiteollisuuden suurimmista ongelmista sekä vinkkejä kestävään ostamiseen tämän artikkelin lopussa, mutta ensin tässä ovat parhaat muotibrändimme, joita suosittelemme tyylin ja kestävien ominaisuuksien perusteella.
Paras ekologinen designer vaatemerkki: Polo Ralph Lauren
Tämä on jälleen yksi esimerkki siitä, että suuri tuotemerkki tekee yksinkertaisen muutoksen, mutta sen volyymin vuoksi sillä on mahdollisuus vaikuttaa merkittävästi ympäristöön. Earth Polo (saatavana myös miesten ja lasten mallina) on valmistettu kierrätetyistä vesipulloista ja siinä käytetään väriaineita, joiden levitysprosessissa ei tarvita vettä.
Vaikka kyseessä on vain paita, Polo Ralph Lauren arvioi, että se säästää kaatopaikoilta 170 miljoonaa muovipulloa vastaavan määrän vuoteen 2025 mennessä. Yritys julkaisee myös kestävän kehityksen raportin, jossa se esittelee ponnistelujaan ja tavoitteitaan tulevina vuosina.
Parhaat ekologiset arkivaatteet: Aday
Ostoksia tehdessä voi tuntua mahdottomalta löytää tietoa tuotemerkin kestävistä käytännöistä, mutta Aday tekee siitä helppoa. Aday listaa selkeästi tavarantoimittajansa, eettisen tuotannon ja kestävän valmistuksen tavoitteet. Lähes puolet käytetyistä kankaista on valmistettu kierrätysmateriaaleista, ja 30 prosenttia käyttää regeneroituja selluloosakuituja. Brändin suunnittelun eetoksena on luoda kappaleita, joita ”voi käyttää eri tavoin, eri aktiviteetteihin, toistuvasti”.
Parhaat ekologiset farkut: Levi’s
Farkkujen valmistus kuluttaa paljon vettä. Puuvillan viljelystä värjäykseen ja viimeistelyyn kuluu yli 2 000 litraa vettä vain yhden farkkuparin valmistamiseen.
Levi’s keskittyy WellThread-mallistossaan viimeistelyprosesseihin veden poistamiseksi mahdollisuuksien mukaan.
Tässä valikoimassa on farkkuja, joiden valmistukseen on käytetty vähemmän vettä ja joissa on käytetty enemmän kierrätysmateriaaleja.
Ja vaikka Levi’s on ottanut askelia kohti kestävämpää tuotantoa, kestävimmät Levi’s-farkut ovat käytettyjä. Brändillä on nyt helppokäyttöinen käyttöliittymä käytetyille Levi’s-farkuille. Edullisempien hintojen ansiosta se on myös täydellinen paikka hankkia pitkäikäiset farkut alennuksella.
Miten kestävä muoti auttaa ympäristöä?
Kysymys on monimutkainen, eikä ole olemassa yhtä tuotemerkkiä, joka pystyisi tällä hetkellä ratkaisemaan kaiken, mutta tällä hetkellä muotiteollisuudessa käsitellään viittä pääasiallista asiaa:
✔️Veden käyttö: Makean veden tarve juomaveden ja maatalouden tarpeet ylittävät reilusti käytettävissä olevan veden määrän. Kyllä, maapalloa peittää vesi, mutta suurin osa siitä on käyttökelvotonta suolavettä tai se on saastunut. Tämän vuoksi jotkin tuotemerkit tarkastelevat nyt toimitusketjujaan selvittääkseen, miten ne voivat vähentää käyttämänsä veden määrää.
✔️Vaaralliset kemikaalit: Tuotantoprosesseissa käytettävät väriaineet ja viimeistelyaineet ovat vaarallisia työntekijöille, minkä lisäksi niitä pääsee yhteisön vesilähteisiin. Nämä kemikaalit eivät ehkä vaikuta kuluttajiin, mutta ne ovat ongelma ihmisille, jotka altistuvat niille suurina pitoisuuksina, ja niille, jotka asuvat alueilla, joilla vaatteita valmistetaan. Muoti- ja ulkoilualan tuotemerkkien tehtävänä on nyt keksiä uusia tapoja luoda ominaisuuksia, kuten rypistymiskestävyys ja vedenpitävyys, ilman kovia kemikaaleja.
✔️Lyhyt elinkaari: Kaupat tuovat jatkuvasti markkinoille uusia malleja, ja kuluttajat päivittävät vaatekaappejaan säännöllisesti. Kestävän muodin suurin tavoite on ostaa vähemmän ja käyttää tavaroita pidempään. Jotta vaatteet kestäisivät pitkään, on olemassa kaapinjakoalustoja, merkkejä, jotka edistävät käytettyjen vaatteiden ostamista, ja yksinkertaisia mutta kestäviä malleja, joita voi käyttää yhä uudelleen.
✔️Hävikki: Lyhyen elinkaaren lisäksi on löydettävä keino vähentää roskien määrää tekemällä tuotteista käyttökelpoisia sen jälkeen, kun ne ovat kuluneet loppuun. Yksi keino on vaatteiden korjaaminen (esim. farkkujen reikien paikkaaminen ja kenkien kuluneiden pohjien korvaaminen), kun taas toinen mahdollisuus on kierrätysmateriaalien käyttäminen vaatteissa.
✔️Viljely: Luonnonkuitujen, kuten puuvillan, viljelyssä käytetään usein torjunta-aineita ja käsittelyjä, jotka ovat haitallisia viljelijöille, työntekijöille ja alueen villieläimille. Nykyään on enemmän vaihtoehtoja luomupuuvillalle, pellavalle ja muille kuiduille, jotka myös käyttävät vähemmän vettä kuin perinteiset viljelymenetelmät. Lisäksi tuotemerkit pyrkivät noudattamaan luonnonmukaista tuotantoa koko tuotantoprosessin ajan – ei vain sadon kasvattamisessa, joka on vasta ensimmäinen vaihe.